TERASSIT

Parvekkeesta ei ole tullut paratiisia vielä. Sinne on ilmestynyt vain ihana, lukemiseen sopiva riippukeinu, jonka poikani on ominut omaksi pesäkseen.

Taka- ja etuterassit ovat kokeneet muodonmuutoksen. Ajatuksenani oli saada orvokit Viola kukkimaan kauniisti koko kesän reippaalla leikkaamisella, lannoituksella ja kastelulla. Kuuma alkukesä olikin niille sopiva, mutta valtavat sademäärät hukuttivat ne. Olen kukkalaatikoihin vähitellen vaihtanut orvokkien tilalle muita kukkia.

Alkukesän työskentely Kaupungin puutarhalla on tietenkin vaikuttanut asiaan. Olen oppinut aivan valtavasti kesäkukkien kasvattamisesta ja hoidosta. Olen raahannut kotikokeiluun paljon minulle ennestään tuntemattomia taimia. Etupihalle olen laittanut ruukkuihin ja kukkalaatikoihin amppelirusokkia Bidens, amppelidianan Diascia, kohtalonkukka Nemesia, mustasilmäsusannaa Thunbergia ruukkuihin, amppeleihin (kaikkialle).

terassi1

Melkein jokaiseen kukkalaatikkoon olen pistellyt ruusupavun Phaseolus coccineus siemeniä sekä köynnöskrassia Tropaeolum majus. Köynnöskrassia viskelin myös takapihan pieneen maalämpäreeseen ja ne kasvoivat upeasti! Orvokeilta vapautuneisiin koloihin olen lisännyt samettikukkaa Tagetes ja itse kasvattamiani tuoksuherneen Lathyrus odoratus taimia. Taimet eivät oikein menestyneet sateisessa kesässä, mutta sekaan ripottelemani loput siemenet ehtivät itää hyvin ja sain vihdoinkin etupihalleni kauan haaveilemiani tuoksuherneitä.

terassi3

Kaupungin puutarhalla istutimme ”kesäkukkapyttyjä” Kirsti Oksasen suunnitelmien mukaan. Suunnitelmia toteuttaessa opin kasvien istutusväleistä ja yhdistelystä paljon. Värejä, muotoja, korkeuksia ja lajikkeita voi yhdistää monilla tavoilla. Omissa istutuksissani olen noudattanut more is more ja aina löytyy tilaa kukille –periaatetta. Tällä tekniikalla opin myös näkemään erilaisten yhdistelmien kiinnostavuuden. Samettikukasta on viihtynyt erinomaisesti kaunis, kermanvalkoinen ”Vanilla”. Vaaleus on tuonut mukavaa vaihtelua värikkääseen istutukseen.

Leave a Reply

